dievča sedí utrápené na sedačke

Život tínedžera s atopickou dermatitídou. Aké problémy rieši a čo pomáha?

Autor: 
Mgr. Silvia Schmidtmayerová
Odborný garant: 

Byť tínedžerom je neľahké obdobie samé o sebe. Učivo v škole je stále náročnejšie, aktivity mimo školy zaberajú čoraz viac času a hlavne – do života mladého človeka vstupujú nové komplikovanejšie rovesnícke vzťahy. Atopická dermatitída, najrozšírenejšia forma ekzému, môže tento stres ešte násobiť a obrátiť každodenný život doslova hore nohami.

Obdobie dospievania je plné vnútorného chaosu, zvýšených nárokov na výkon a učenie, hľadania svojho miesta medzi rovesníkmi, utvárania prvých partnerských vzťahov, či zoznamovanie sa so sexualitou. Zorientovať sa v tom všetkom a ešte k tomu aj v sebe je náročné a vyčerpávajúce. Pre dospievajúceho s atopickou dermatitídou niekoľkonásobne.

Keď je podráždenie kože intenzívne, je ťažké držať krok s bežnými aktivitami dňa. Atopická dermatitída ovplyvňuje každý aspekt života tínedžera a môže vyvolávať množstvo otázok. Čo si oblečiem? Kam pôjdem von? Ako sa pri tom všetkom budem cítiť?

Navyše v čase, kedy sa z dieťaťa stáva mladý dospelý, potrebuje zažívať viac nezávislosti a osamostatňovať sa. To sa týka aj starostlivosti o kožu. Pokiaľ je dieťa malé, pomáhajú mu rodičia. Ako však dospieva, samé preberá zodpovednosť za starostlivosť o svoju kožu.

Kožné prejavy a pocit svrbenia môžu robiť život omnoho stresujúcejším, pretože bezprostredne utíšiť pocit svrbenia a podráždenia je takpovediac nemožné. Situáciu počas dospievania môže zhoršovať aj fakt, že aj stres, skúšanie alkoholu či fajčenia môžu znovu rozbehnúť priebeh ochorenia. A tak sa stáva životný štýl tínedžerov prekážkou samou o sebe.

Sociálny život mladých ľudí s atopickou dermatitídou

Jednou z veľkých výziev dospievania je prechod na strednú, prípadne neskôr na vysokú školu. S tým súvisí utváranie si nových priateľstiev, hľadanie si svojho miesta v novom prostredí a kolektíve. Ale ak ste tínedžer s dobre viditeľnou kožnou chorobou (ako atopická dermatitída), neustále prežívanie života pod dohľadom vašich rovesníkov môže byť stresujúce. 

Nepomáhajú ani sociálne médiá, na ktorých môžeme vídať čoraz viac upravených tvári filtrami či photoshopom. Mladý človek sa tak môže porovnávať a ľahko nadobudne pocit, že jeho pleť má ďaleko od dokonalosti a ešte viac to prehĺbi neistotu. V skutočnosti však nie je dokonalým nikto.

Viaceré štúdie a výskumy potvrdzujú, že väčšina (9 z 10) 15-ročných sa cíti v rozpakoch kvôli svojej pleti. Dospievajúci s atopickou dermatitídou sú na jednej lodi spolu s tými, ktorých v tomto období života trápi akné. Čo je však dôležitejšie je to, že veľká časť z týchto mladých ľudí sa vyhýba športu, plávaniu, dokonca aj sociálnym interakciám.

Vyhýbanie sa rovesníkom môže mať zničujúci dopad na mladého človeka. Častokrát to vedie k zhoršenej nálade, depresívnemu prežívaniu, vyhýbaniu sa ľuďom, ako aj nedostatku sebaúcty a viery v seba samého.

Odolnosť a duševná pohoda tínedžerov je stále veľký problém. Úroveň stresu počas dospievania je znásobená túžbou zapadnúť, ktorá v tejto fáze života patrí medzi zásadné. Stres však nie je jediná príčina kožných ochorení. Ak je naša pokožka chorá, stres, napríklad zo skúšky, môže kožné prejavy zhoršiť, no priamo ich nespôsobuje.

„Dobrý stav pokožky ovplyvňuje našu duševnú pohodu a zdravie. Avšak aj duševná pohoda má vplyv na našu pokožku.“

Počuli ste už o psychodermatológii?

Najmä z potrieb dospievajúcej mládeže vzniká nový vedný odbor – psychodermatológia – ktorý rieši vplyv kožných chorôb na duševné zdravie. Psychodermatológia lieči kožné problémy kombináciou tradičnej medicíny s účinnými psychologickými technikami ako je psychoterapia, relaxačné techniky a kognitívna behaviorálna terapia. 

Aj na Slovensku môže dospievajúci popri liečbe u kožného špecialistu navštevovať ambulanciu psychológa a mať svoju psychoterapiu.

Výskum Britskej asociácie dermatológov z roku 2014 ukázal, že 9 z 10 pacientov, ktorí absolvovali takúto kombinovanú liečbu, uviedlo zníženie stresu, zvýšenie sebadôvery a lepšie porozumie svojmu stavu.

 

 

Čo ďalšie pomáha mladým ľuďom s atopickou dermatitídou?

Pocity svrbenia a potrebu škrabať sa môžete ovplyvniť nacvičením si relaxačných techník. Pomôže aj to, ak sa o svojom ochorení dozviete čo najviac, porozumiete mu a budete vedieť, ako reagovať v rôznych situáciách. 

Atopický ekzém je totiž dlhodobé ochorenie, ktoré sa vyznačuje obdobiami pokoja a vzplanutia. Vtedy si treba dávať väčší pozor, ale vďaka osvojeným rutinám z terapie to dospievajúci dokáže zvládať oveľa lepšie. To všetko napokon pomáha zlepšovať celkovú kvalitu života mladého človeka.

Vplyv atopickej dermatitídy na duševné zdravie netreba podceňovať a tínedžerom je potrebné pomáhať akceptovať svoju pokožku a povzbudzovať ich v tom, aby sa kvôli nej neobmedzovali viac ako je nevyhnutné. Pomôcť môžu aj nasledujúce tipy.

  1. Pokožka vyzerá tým horšie, čím viac sa stresujeme a čím viac sa stresujeme, tým horšie pokožka vyzerá. Snažte sa prelomiť tento začarovaný kruh. V dospievaní sa k diagnóze atopickej dermatitídy ešte môžu pridať kožné problémy spôsobené hormonálnymi zmenami. Je dôležité starať sa o seba (externe, napr. premasťovanie) ale aj o svoju vnútornú pohodu (relaxácie, autogénny tréning).
     
  2. Spoznávajte svoju pokožku a seba. Založte si zošit, stranu rozdeľte čiarou na dve polovice a napravo si zapisujte poznámky vždy, keď si všimnete, že sa stav pokožky zlepší alebo zhorší. Na ľavú stranu si zas píšte, čo sa deje vo vašom živote, ako sa cítite zaneprázdnení, stresovaní, alebo nervózni. Strany porovnávajte a zisťujte, či nájdete nejaké vzorce vo vašom emocionálnom prežívaní a stave a zdraví vašej pokožky.
     
  3. Neodkladajte veci kvôli stavu vašej pleti (pokiaľ to nie je nevyhnutné). Učte sa neotáľať osloviť dievča alebo chlapca, ktorý sa vám páči, choďte na oslavu a stretnutia s priateľmi. Každý dospievajúci má svoje trápenie – učiť sa prekonávať rôzne prekážky patrí k výzvam všetkých tínedžerov.
     
  4. Skúste si nájsť to, čo pomáha vám. Jednou z najťažších vecí je, že sa musíte často prispôsobovať zmene vzhľadu a obrazu svojho tela. Niekomu môže v ťažkej chvíli pomôcť telefonát mame, otcovi, súrodencovi či kamarátovi. Niekto si dokáže nájsť zdroj podpory v aktivite, ktorá ho baví (čítanie knihy, hranie na hudobný nástroj, prezeranie internetu).
     
  5. Rozmyslite si, koho sledujete na sociálnych sieťach. Ak na sebe vnímate, že sociálne siete prispievajú k vašej neistote a znižujú vám sebavedomie, je namieste pozrieť na sa profily, ktoré sledujete. Vymeňte ich sa odborné stránky, ktoré sa venujú rôznym kožným problémom či za profily ľudí, ktorých tiež trápi atopická dermatitída a otvorene o nej hovoria.
     
  6. Stav vašej pokožky neurčuje, aký ste človek. Prejavy atopickej dermatitídy sú často viditeľné pre ostatných a v dôsledku toho môžete nadobudnúť pocit, že to určuje to, akí ste. To však nie je pravda. Keď komunikujete s druhými, hovorte o svojich záujmov a veciach, ktoré sú pre vás dôležité.

Máte príznaky tohto ochorenia?

Nečakajte a vyhľadajte odborníka vo vašej blízkosti.

Zoznam odborníkov

Nie