sstdClass Object ( [uid] => 0 [hostname] => 185.191.171.18 [roles] => Array ( [1] => anonymous user ) [cache] => 0 )
človek drží v dlaniach kameň v tvare srdca

Zmena životného štýlu pri koronárnej chorobe srdca a periférnom artériovom ochorení

Odborný garant 
MUDr. Peter Olexa, PhD.

Ochorenia koronárnych (srdcových) alebo periférnych artérií sa síce nedajú úplne vyliečiť, no neznamená to, že sa nedajú liečiť. Ak sa naučíte s ochorením žiť, porozumiete mu, budete dodržiavať liečbu a zmeníte životný štýl, môžete žiť plnohodnotný život. Zmena životného štýlu znamená, že by ste mali prestať s fajčením, pridať pravidelný pohyb a dbať na zdravú a vyváženú stravu.

K rozvoju ochorenia koronárnych artérií (koronárnej choroby srdca) dochádza z dôvodu vzniku aterosklerotických plátov v cievach srdca (hovorovo kôrnatenie ciev). Tento dej je postupný a plát sa pri ňom pomaly zväčšuje – to môže viesť k obmedzeniu prietoku krvi cievou a prípadne aj k úplnému uzáveru cievy. Akútnym stavom je infarkt myokardu, pri ktorom sa náhle uzavrie priechodnosť cievy. Tým sa preruší zásobovanie srdca krvou a nastáva odumieranie jeho svaloviny (myokardu) v postihnutej oblasti.

Ochorenie periférnych artérií sa zas týka ostatných častí tela okrem srdca – napríklad končatín, tepny mozgu, obličiek alebo čriev. Proces rozvoja ochorenia je však podobný. Kvôli zväčšujúcim sa aterosklerotickým plátom sa tepny postupne zužujú a hrozí riziko ich výrazného zúženia či úplného uzáveru.

Cieľom prevencie – ale aj liečby u diagnostikovaných pacientov – je spomaliť proces zväčšovania aterosklerotických plátov. Preto je nevyhnutné začať s ovplyvnením rizikových faktorov. Ak sa liečite na cukrovku, vysoký krvný tlak či obličkové ochorenie, je nevyhnutné dodržiavať odporúčanú liečbu, pretože tieto ochorenia zvyšujú riziko vyššie spomínaných komplikácií. 

Okrem toho je nevyhnutné dbať na optimálnu hladinu cholesterolu v krvi. Negatívne naň vplýva fajčenie, nedostatočný pohyb, stres či nezdravá strava.

Fajčenie – najzávažnejší rizikový faktor

Aj keď sa fajčenie najčastejšie spája s rozvojom pľúcnych ochorení, netreba zabúdať na fakt, že nikotín ovplyvňuje celkové zdravie a veľmi často sa spája s rozvojom srdcovo-cievnych ochorení. Podľa WHO (Svetová zdravotnícka organizácia) je až 20 % úmrtí na ochorenia koronárnych artérií spôsobených práve fajčením. Čo sa týka periférneho artériového ochorenia, tak fajčenie zvyšuje riziko jeho vzniku až šesťnásobne, a už pri diagnostikovaných pacientoch zhoršuje ich celkové príznaky.

Príčinou je negatívny efekt predovšetkým nikotínu (a ostatných chemikálií v cigaretách), ktorý znižuje hladinu HDL cholesterolu (dobrého cholesterolu) a zvyšuje hladinu LDL cholesterolu (zlého cholesterolu). LDL cholesterol sa následne hromadí v cievach, čo vedie k rastu aterosklerotických plátov

Či už je to „len“ niekoľko cigariet denne, príležitostné fajčenie, pasívne fajčenie či elektronické cigarety – to všetko zvyšuje riziko srdcovo-cievnych ochorení. Ak však s fajčením prestanete, po jednom roku bez tabaku klesne riziko srdcových ochorení až o 50 %, udáva WHO.

Riziko uzáveru cievy je trikrát vyššie u fajčiarov ako u nefajčiarov.

Dbajte na pravidelnú a primeranú fyzickú aktivitu

Obezita patrí k rizikovým faktorom ochorení koronárnych a periférnych artérií. Aj vďaka zníženiu telesnej hmotnosti sa dokáže spomaliť proces aterosklerózy (kôrnatenia ciev), a tým spomaliť rozvoj kardiovaskulárnych ochorení a ich zhoršovanie.

Pravidelný pohyb funguje nielen ako skvelá prevencia, ale má významný vplyv aj u diagnostikovaných pacientov. Konkrétne pri ochorení koronárnych artérií sa vďaka pravidelnej a primeranej fyzickej aktivite znižuje riziko rozvoja závažných komplikácií, predovšetkým akútneho infarktu myokardu. Pri ochorení periférnych artérií sa zas vďaka pravidelnému pohybu znižuje riziko hospitalizácie v dôsledku náhleho zhoršenia.

Zníženie telesnej hmotnosti by preto malo byť cieľom každého pacienta s ochorením koronárnych (srdcových) a periférnych artérií. Pred zahájením pravidelnej fyzickej aktivity sa však nezabudnite poradiť so svojím lekárom, ktorý vám poradí, aký typ pohybu a v akom rozsahu je pre vás ideálny.

Pravidelná fyzická aktivita navyše prispieva k zlepšeniu mentálneho zdravia, a lepšie sa vďaka nej zvláda prípadný stres. Eliminácia príčin stresu je tiež jedným z dôležitých bodov zmeny životného štýlu.

Pravidelná a primeraná fyzická aktivita znižuje riziko rozvoja závažných komplikácií.

Zdravo sa stravujte

Nezdravá a nevyvážená strava prispieva k rozvoju obezity, ktorá následne negatívne vplýva na kardiovaskulárne zdravie. Preto je vhodné vyhýbať sa nasledujúcim návykom.

Pravidelná konzumácia mastných a nezdravých jedál

Mastné a nezdravé jedlá obsahujú množstvo nezdravých tukov (nasýtené mastné kyseliny a trans–mastné kyseliny), ktoré zvyšujú hladiny „zlého“ LDL cholesterolu v krvi. Poznáme však aj dobrý HLD cholesterol, ktorý naopak znižuje riziko kardiovaskulárnych ochorení tým, že pomáha znižovať vysoké hladiny zlého cholesterolu v krvi.

Ak vám lekár odporučí dať si pozor na cholesterol, neznamená to, že musíte striktne obmedziť všetky tuky – zamerať sa treba práve na tie „dobré“ (mononenasýtené a polynenasýtené mastné kyseliny). Nájdete ich napríklad v rybách, morských plodoch, vlašských orechoch, ľanových aj chia semiačkach alebo v rastlinných olejoch.

Nadmerné solenie

Nadmerná konzumácia soli spôsobuje vo vyššom veku zadržiavanie vody v organizme, čím sa zvyšuje krvný tlak. Ten následne zaťažuje cievy, srdce a obličky. Ak radi solíte, mali by ste si dať pozor na optimálne množstvo – odporúča sa maximálne 5 gramov soli, čo predstavuje jednu čajovú lyžičku. Lepšiu kontrolu nad množstvom skonzumovanej soli získate počas domácej prípravy jedál, pri kupovaných jedlách to môže byť náročnejšie. 

Zvýšená konzumácia cukrov

Podobne ako pri tukoch, ani pri cukroch sa nedá všeobecne tvrdiť, že by boli škodlivé. Cukor sa prirodzene nachádza v potravinách, ktoré obsahujú sacharidy. Radíme sem ovocie, zeleninu, mliečne výrobky, pečivo či prílohy (ryža, zemiaky, cestoviny). Príjem cukru v bežnej vyváženej strave by mal byť dostatočný.

Veľkým problémom je však nadmerná konzumácia pridaného cukru, ktorý sa nachádza v sladkostiach, sladených nápojoch, hotových jedlách (pozor, cukor sa dokonca pridáva aj do hotových slaných jedál). Nadmerná konzumácia pridaných cukrov zhoršuje obezitu, cukrovku a štúdie z posledných rokov preukazujú aj prepojenie so srdcovými ochoreniami.

Ľudia s ochorením koronárnych a periférnych artérií by si mali dať pozor na nezdravé tuky, nadmerné solenie a pridané cukry.

Okrem zmeny životného štýlu je nesmierne dôležitá súčinnosť s lekármi a pravidelné užívanie liekov podľa ich odporúčaní. Len s týmto prístupom sa dá znížiť riziko možných komplikácií, a viesť tak plnohodnotný život bez obáv.

Modrý banner? 
Nie
Súvisiace články 

Máte ochorenie ciev?

Zistite, či vám hrozí ďalšia kardiovaskulárna alebo končatinová príhoda.

Otestujte sa

Nie